6.1 Incidentele baten en lasten
Om te bepalen of er in de begroting en meerjarenraming sprake is van structureel evenwicht dient inzichtelijk gemaakt te worden welke incidentele baten en lasten de begroting en meerjarenraming bevat.
De incidentele baten en lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo. Incidentele lasten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo positief en incidentele baten beïnvloeden het structureel begrotingssaldo negatief.
In het algemeen geldt, dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten zijn dus de regel, incidentele lasten zijn de uitzondering. Dit betekent dat de soort of de eigenschap van een begrotingspost binnen een taakveld in eerste instantie bepalend is of een post als incidenteel of structureel aangemerkt wordt.
Structurele baten en lasten zijn baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Voor structurele baten en lasten geldt in het algemeen, dat zij tot nadere besluitvorming voor onbepaalde tijd opgenomen zijn. Met andere woorden, er is (nog) geen einddatum bekend. Dit noemt men ook wel structureel bestaand beleid. Dit laat onverlet, dat de hoogte van de structurele baten en lasten jaarlijks kan fluctueren.
Van structurele baten en lasten is ook sprake indien de ramingen bijvoorbeeld om het jaar opgenomen zijn. Zolang deze posten maar periodiek terug blijven komen en er geen eindtijd bepaald is. Deze fluctuaties blijken uit de meerjarenraming. Ook door nieuw beleid of door bezuinigingen kunnen de hoogte van structurele lasten en baten worden beïnvloed.
Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben. Een begroting, meerjarenraming of jaarrekening kan ieder jaar dergelijke eenmalige zaken bevatten.
Incidentele baten en lasten | Herkomst | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|
0. Bestuur en ondersteuning | |||||
Implementatie nieuw financieel systeem | Programmabegroting 2023 & VJR2023 | 0,50 | |||
Dienstverlening KCC | Perspectiefnota 2024-2027 | 0,56 | 0,44 | ||
Dekking Rijksmiddelen versterken gemeentelijke dienstverlening | Perspectiefnota 2024-2027 | -0,56 | -0,44 | ||
Programma's en wijkbudgetten 2022-2026 | Perspectiefnota 2024-2027 | 2,20 | 2,20 | 2,20 | |
2. Verkeer, vervoer en waterstaat | |||||
Parkeerbeleid | Programmabegroting 2023 | 0,30 | 0,30 | 0,30 | |
3. Economie | |||||
Bijdrage fonds Bovo | Programmabegroting 2023 | -0,25 | |||
5. Sport, cultuur en recreatie | |||||
Muziekakkoord | Voorjaarsrapportage 2023 | 0,07 | 0,07 | ||
Impuls onderhoud openbare ruimte | Perspectiefnota 2024-2027 | 0,75 | |||
8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing | |||||
Implementatie Omgevingswet | Programmabegroting 2019 | 0,06 | |||
Totaal incidentele baten en lasten | 3,63 | 2,57 | 2,50 | 0,00 | |
-/- = voordeel/baten, + = nadeel/lasten (bedragen x 1 mln euro) |
Toelichting:
0. Bestuur en ondersteuning
Implementatie nieuw financieel systeem
De implementatie van het nieuw financieel systeem zal naar verwachting medio 2023 starten en voor 1 januari 2025 zijn afgerond. De exacte kosten voor 2024 zijn nog niet in beeld omdat deze in belangrijke mate afhankelijk van het verloop van het implementatietraject. Vooralsnog worden deze voor 2024 geraamd op 500.000 euro, bestaande uit incidenteel 250.0000 euro voor de externe implementatiekosten en incidenteel 250.000 euro voor extra personele inzet.
Dienstverlening KCC
In de perspectiefnota 2024-2027 is 1 miljoen euro beschikbaar gesteld voor een aantal projecten van het Klantcontactcentrum (KCC). Hiermee wordt een impuls gegeven aan o.a. versterking van de archieftaken, digitalisering van dienstverlening en de digitale participatiestrategie en bijbehorende toolbox.
Dekking Rijksmiddelen versterken gemeentelijke dienstverlening
De hierboven genoemde projecten van het KCC worden gedekt uit de Rijksmiddelen ter versterking van de gemeentelijke dienstverlening.
2. Verkeer, vervoer en waterstaat
Parkeerbeleid
Voor een periode van 4 jaar wordt jaarlijks 300.000 euro beschikbaar gesteld om parkeren in de binnenstad te verbeteren.
3. Economie
Bijdrage fonds Bovo
In 2024 wordt vanuit de ontvangen bijdragen voor bovenwijkse voorzieningen nog een opbrengst van afgerond 250.000 euro geraamd. Na 2024 worden geen opbrengsten meer verwacht als gevolg van het voltooien van de gronduitgifte.
5. Sport, cultuur en recreatie
Muziekakkoord
Bij de begrotingsbehandeling 2023 is de motie Aansluiten op Muziekakkoord 'Meer Muziek in de klas' aangenomen. De looptijd van deze pilot is 2023-2025 en kost per jaar 67.500 euro per jaar.
Impuls onderhoud openbare ruimte
Voor een extra kwaliteitsimpuls in de openbare ruimte is in de perspectiefnota 2024-2027 een bedrag van 750.000 euro beschikbaar gesteld.
8. Volkshuisvesting, leefomgeving en stedelijke vernieuwing
Implementatie Omgevingswet
Voor de implementatie van de Omgevingswet zijn tot en met 2024 incidentele middelen beschikbaar gesteld.