Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen Euregio
Euregio
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-218
-126
V
Eigen vermogen
2.523
2.650
Vreemd vermogen
12.189
30.291
Solvabiliteit (EV/TV)
17,1%
8,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Voor de EUREGIO is het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor EUREGIO niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan de deelnemende gemeenten.
Voor de begroting 2024 betekent dit, dat deze pas wordt vastgesteld in de vergadering van het algemeen bestuur van EUREGIO in januari 2024. Om toch een beeld te hebben van de financiën van EUREGIO, is ter informatie de begroting van het jaar 2023 bijgevoegd. Deze begroting is vastgesteld op 13 januari 2023. De begroting voor 2023 sluit met een negatief resultaat van 89.866 euro. Ook in de daaropvolgende jaren vanaf 2024 moet volgens de actuele planning worden uitgegaan van tekorten. Hiervoor staat echter een toereikende egalisatie reserve ter beschikking.
Oorzaken van dit tekort zijn in de eerste plaats de algemene cao-gebaseerde verhogingen van de personeelskosten en de prijsstijgingen voor materiële kosten, waar een gelijkblijvende lidmaatschapsbijdrage tegenover staat. De lidmaatschapsbijdrage van Almelo bedraagt voor 2023 21.215 euro. De ledenbijdrage is uniform vastgesteld op 0,29 euro per inwoner. - Gemeenschappelijke regelingen Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente (GBT)
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-213
-207
V
Eigen vermogen
550
756
Vreemd vermogen
10.342
8.715
Solvabiliteit (EV/TV)
5,0%
8,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De totale gemeentelijke bijdrage 2024 aan het GBT is 14,3 miljoen euro, waarvan Almelo 1,9 miljoen euro bijdraagt. Het GBT heeft een beperkt weerstandsvermogen waarmee incidentele knelpunten in de bedrijfsvoering kunnen worden opgevangen.
- Gemeenschappelijke regelingen Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT)
Openbaar Lichaam Crematoria Twente (OLCT)
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-136
-375
V
Eigen vermogen
1.550
1.910
Vreemd vermogen
-
-
Solvabiliteit (EV/TV)
100,0%
100,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De begroting van het OLCT bevat slechts de verrekening van het dividendresultaat uit de dochteronderneming Crematoria Twente B.V. (CT). De beheerskosten van de gemeenschappelijke regeling worden in mindering gebracht op het uit te keren dividend.
De gehanteerde uitgangspunten in de begroting 2024 zijn conform de besluiten van het algemeen bestuur.
In de ontwerpbegroting 2024 is vanuit CT een dividend opgenomen van 375.000 euro. Na aftrek van de kosten
is de verwachting dat de GR OLCT afsluit met een voordelig saldo van baten en lasten van 360.055 euro. Na verachting zal het bedrag van 360.055 euro uitgekeerd worden aan de deelnemende gemeenten.Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico van OLCT beperkt zich tot het risico van dochteronderneming CT. De risico's van CT zijn van invloed op de hoogte van het dividend dat het OLCT ontvangt. De meeste bedrijfsrisico's van CT zijn afgedekt door procedures, verzekeringen en tarieven. Een ander bedrijfsrisico vormt de vestiging van een concurrent binnen het verzorgingsgebied. In 2012 is daarom besloten tot een nieuwe strategie om dit risico te verkleinen.
- Gemeenschappelijke regelingen Samen Twente
Samen Twente
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-489
-31
V
Eigen vermogen
15.783
12.787
Vreemd vermogen
1.516
1.422
Solvabiliteit (EV/TV)
91,2%
90,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De begroting 2024 van Samen Twente is opgesteld in overeenstemming met de (financiële) uitgangspunten van de Twentse gemeenten voor verbonden partijen. De begroting van Samen Twente heeft in 2024 een omvang van 52,8 miljoen euro. Het aandeel van de gemeentelijke bijdragen is geraamd op 37,8 miljoen euro. Deze bijdrage is gestegen met 3,38 miljoen euro t.o.v. de begroting 2023. Deze stijging wordt voor het overgrote deel zijnde 3,1 miljoen euro verklaard door het toepassen van de loon- en prijscompensatie. Deze is gebaseerd op de spelregels van de Twentse gemeenten voor verbonden partijen. De loon- en prijscompensatie 2024 is uitzonderlijk hoog, maar onontkoombaar en onvermijdbaar. De looncompensatie bedraagt 10% gerekend vanaf loonpeil 31-12-2022. De prijscompensatie komt vanwege de nacalculatorische berekening over voorgaande jaren uit op 12,7 %. Ook dit is uitzonderlijk hoog en heeft te maken met de hoge inflatie.
De bijdrage vanuit de gemeente Almelo stijgt van 3.985.746 euro (na begrotingswijziging in 2023) naar 4.379.577 euro in 2024.Welke risico's loopt de gemeente?
Met het vaststellen van de veranderopdracht Regio Twente op 10 juni 2021 zijn er taakstellingen doorgevoerd, waarbij structureel 1,6 mln euro als taakstelling is opgenomen. In jaarstukken 2021 is het bestuur geïnformeerd dat er nog 161.000 euro structureel gerealiseerd moet worden. Daarnaast heeft Veilig Thuis Twente nog een taakstelling van 96.000 euro structureel vanuit de invlechting in 2018 vanuit Jeugdbescherming Overijssel. Deze taakstelling op de gemeentelijke bijdragen vanuit de veranderopdracht en Veilig Thuis Twente leiden tot verlaging van onze opbrengsten van bijna 260.000 euro structureel. Er wordt nog onderzocht welke maatregelen er getroffen kunnen worden om de taakstelling structureel te kunnen invullen.
Er wordt incidenteel 1,2 mln euro aan SPUK subsidie verwacht voor 2023 en 2024 voor het plan versterking pandemische paraatheid en versterking en infectieziektebestrijding. - Gemeenschappelijke regelingen Recreatieschap Twente
Recreatieschap Twente
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-
146
N
Eigen vermogen
740
871
Vreemd vermogen
3.633
Solvabiliteit (EV/TV)
19,3%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Recreatieschap Twente is per 01-01-2022 opgericht en voert de taken uit die voorheen voornamelijk werden opgepakt binnen recreatieve voorzieningen bij voormalig Regio Twente. In 2021 heeft de ontvlechting van de Regio Twente vorm gekregen. Recreatieschap Twente beheert namens de Twentse gemeenten de recreatieparken: Het Hulsbeek (Oldenzaal), Het Rutbeek (Enschede) en Het Lageveld (Wierden). Daarnaast beheert en onderhoud Recreatieschap Twente namens de Twentse gemeenten ook 380 km recreatieve fietspaden in Twente en 10.000 km aan routes.
De bedrijfsvoering van het recreatieschap wordt uitgevoerd door de Gemeenschappelijke Regeling (GR) Samen Twente waarmee een dienstverleningsovereenkomst (DVO) is gesloten. Door de duidelijke DVO met de GR Samen Twente, en een separate administratie, blijft er een heldere en transparante scheiding tussen de financiën van het Recreatieschap Twente en de GR Samen Twente.
De begroting 2024 voor het Recreatieschap Twente wijkt inhoudelijk niet af van de programmabegroting.Welke risico's loopt de gemeente?
De totale gemeentelijke bijdrage bedraagt voor 2024 3,9 miljoen euro. Voor Almelo is dit een bedrag van 455.336 euro.
- Gemeenschappelijke regelingen Twenteboard Development
Twenteboard Development
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-14
V
Eigen vermogen
14
Vreemd vermogen
8.998
9.972
Solvabiliteit (EV/TV)
0,0%
14,0%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Twente Board is de samenwerking tussen Ondernemers, Onderwijsinstellingen en Overheid, met als doel het versterken van de economie in Twente. DIt gebeurd door mee te denken en te investeren in kansrijke en innovatieve projecten. Twente Board wordt in de uitvoering bijgestaan door een uitvoeringsorganisatie. De uitvoeringsorganisatie onderhoudt en versterkt het regionale ecosysteem, met de strategische agenda van Twente Board als leidraad. De organisatie werkt samen met de regionale partners. Daarbij gaat het om het signaleren van trends en ontwikkelingen, verkennen van kansen, in de inzet van financiële middelen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De bijdrage in 2024 voor de gemeente bedraagt 659.860 euro.
- Gemeenschappelijke regelingen Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT)
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-2.294
-4.744
V
Eigen vermogen
9.126
11.869
Vreemd vermogen
114.492
69.297
Solvabiliteit (EV/TV)
7,4%
14,6%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De actuele grondexploitatie van het RBT/XL Businesspark kent een looptijd tot en met 2025. Het dagelijks bestuur heeft de projectorganisatie opdracht gegeven om in samenspraak met de deelnemers een stappenplan uit te werken voor de liquidatie van de GR.
Welke risico's loopt de gemeente?
De mogelijke risico’s worden door het openbaar lichaam RBT via een verdeelsleutel verdeeld over de deelnemende partijen aan de regeling. De gemeente Almelo participeert voor 23% risicodragend in de grondexploitatie van het RBT.
- Gemeenschappelijke regelingen Ontplooj
Ontplooj
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-20
-67
V
Eigen vermogen
20
87
Vreemd vermogen
3.040
1.409
Solvabiliteit (EV/TV)
0,7%
5,8%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Ontplooj heeft als doel om mensen met een beperking en met een grote afstand tot de arbeidsmarkt zich te laten ontwikkelen binnen en buiten de stichting, waarbij de behoeften en ontwikkelmogelijkheden van het individu het uitgangspunt vormen. Ontplooj heeft geen winstoogmerk en beperkt zich tot het uitvoeren van werkzaamheden van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Participatiewet en overige wettelijke taken op het gebied van de (sociale) werkvoorziening. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd voor de gemeenten Almelo, Twenterand, Wierden, Tubbergen en Dinkelland op basis van dienstverleningsovereenkomsten. Commerciële dienstverlening aan derden wordt alleen uitgevoerd wanneer dit bijdraagt aan de doelen van Ontplooj. Met de 5 gemeenten zijn dienstverleningsovereenkomsten afgesloten.
Welke risico's loopt de gemeente?
Voor de meerjarenbegroting is uitgegaan van dezelfde berekeningssystematiek zoals die op dit moment wordt gehanteerd. Doel van deze methode is een eerlijke verdeling tussen gemeenten op basis van diensten die ze afnemen en aantal medewerkers per dienst. Het resultaat van Ontplooj is na bijdrage gemeenten 0 euro.
Ontplooj ontvangt een tarief per medewerker nominaal voor de uitvoering van HR werkgeverstaken en/of
verloning. Dit tarief is gebaseerd op de directe kosten en een deel van de indirecte kosten.
De gemeenten die bijdragen betreffen: Almelo, Dinkelland, Tubbergen, Twenterand en Wierden.
De gemeenten Dinkelland, Tubbergen, Twenterand en Wierden betalen 15% opslag over de totale bijdrage ten
behoeve van potentiële frictiekosten. - Gemeenschappelijke regelingen Stadsbank Oost Nederland (SON)
Stadsbank Oost Nederland (SON)
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
117
-366
V
Eigen vermogen
971
1.349
Vreemd vermogen
14.323
14.497
Solvabiliteit (EV/TV)
6,3%
8,5%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De begroting 2024 is gebaseerd op de vernieuwde strategie; ‘Samen lossen we schulden op’, bekrachtigd door ons Algemeen Bestuur in november 2022. Het toekomstprofiel van de Stadsbank is een klant- en resultaatgerichte expertise organisatie in optimale verbinding met en faciliterend naar gemeenten en hun regie op het sociaal domein. Samen met gemeenten vergroten we daarmee de impact van de dienstverlening van de Stadsbank in het gemeentelijk sociaal domein.
De vernieuwde strategie is vertaald in een meer klant- en resultaatgerichte dienstverlening (klantreis), die in 2023, met bijbehorende financiering, is ingezet. Met deze begroting wordt ook het aangepaste en toekomstbestendige bekostigingsmodel geïmplementeerd. Een model dat zoals voorheen is gebaseerd op solidariteit, gemeenschappelijkheid en flexibiliteit, maar met meer voorspelbaarheid, minder productdifferentiatie en meer ruimte voor ontwikkeling.
Als gevolg van de inflatie zijn de door te voeren loon- en prijscompensaties in 2023 fors en werkt dit door in de begroting 2024 en de meerjarenraming 2025-2027. Hierbij volgen we de richtlijnen van de deelnemende gemeenten. Deze autonome ontwikkeling leidt in deze begroting tot een stijging van de lasten ten opzichte van de vorige begroting.Welke risico's loopt de gemeente?
Het gemeentelijke aandeel in de begroting 2024 bedraagt voor Almelo 1.185.565 miljoen euro. Dit bedrag wordt voor 75% naar rato verdeeld op basis van de afgenomen dienstverlening en het overige 25% naar rato op basis van het aantal huishoudens per gemeente. Het aandeel van de gemeenten in de afgenomen dienstverlening was bevroren met de bekostiging in 2016 en wordt in de begroting 2024 herijkt op basis van de geraamde basisdienstverlening. Deze herijking geeft herverdeeleffecten tussen gemeenten.
Zoals bestuurlijk in november 2022 is afgesproken worden de effecten van de herijking met een gedempte invoering van 40% in 2024 en 100% in 2025 in de begroting 2024 verwerkt. - Gemeenschappelijke regelingen Omgevingsdienst Twente (ODT)
Omgevingsdienst Twente (ODT)
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-1.217
-399
V
Eigen vermogen
2.348
1.727
Vreemd vermogen
1.784
2.931
Solvabiliteit (EV/TV)
56,8%
37,1%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
We gaan verder uitvoering geven aan de routekaart Outputfinancering. In 2023 wordt het laatste traject van de routekaart Outputfinanciering verder opgepakt. Insteek is dat de begroting 2024 van de Omgevingsdienst volledig is opgesteld op basis van outputfinanciering. Onderdeel hiervan is de herijking van de bijdragen van de deelnemende gemeenten en provincie Overijssel.
De begroting 2024 van de Omgevingsdienst Twente is volledig opgesteld op basis van outputfinanciering. Onderdeel hiervan is de herijking van de bijdragen van de deelnemende gemeenten en provincie Overijssel.
De belangrijkste ontwikkelingen met financiële consequenties voor de begroting 2024;- De begroting is opgesteld aan de hand van hand van het aantal benodigde (productieve) uren per deelnemer, gebaseerd op de regionaal vastgestelde ambities omtrent de VTH- samenwerking.
- Er komt één integraal uurtarief waarbij het totaal van de exploitatiebegroting wordt gedeeld door het totaal aantal productieve uren uit de Herijking Financiering OD Twente.
- Op basis van de door de OD Twente daadwerkelijk gemaakte uren wordt aan het einde van het jaar per deelnemer afgerekend. Na de individuele afrekening vindt bij overschotten of tekorten nog een collectieve afrekening plaats op basis van het percentage van de deelnemersbijdrage.
Welke risico's loopt de gemeente?
Bij de oprichting van de ODT heeft de gemeente Almelo robuust ingebracht, in tegenstelling tot aantal andere gemeenten. Dit heeft ervoor gezorgd dat de uitvoeringscapaciteit voor Almelo is gebruikt voor andere deelnemers. Dit heeft geleid tot flinke achterstanden bij Almelo. Daarnaast bleef de uitvoerig binnen het (milieuspecialistisch) pluspakket achter bij de programmering. Voor het komend jaar wordt er vanuit de bestemmingsreserve extra budget beschikbaar gesteld voor uitbreiding van de capaciteit, om de in het verleden ontstane werkvoorraad over een periode van twee jaar deels te verlagen. Voor Almelo zaak hier alert op te blijven en toe te zien dat dit ook daadwerkelijk gerealiseerd gaat worden. Het risico op niet realiseren van de productie-aantallen blijft reëel.
- Gemeenschappelijke regelingen Veiligheidsregio Twente (VRT)
Veiligheidsregio Twente (VRT)
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-1.335
-749
V
Eigen vermogen
2.069
1.963
Vreemd vermogen
59.417
66.845
Solvabiliteit (EV/TV)
3,4%
2,9%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
In het verlengde van de basistaken die door de VRT uitgevoerd worden zijn er ook een aantal taken die niet tot het (wettelijke) basispakket behoren van de VRT. Sommige van deze taken vloeien voort uit een andere wetgeving en/of zijn in opdracht van de gemeenten belegd bij de VRT. De taken worden uitgevoerd door de VRT omdat het bijdraagt aan de veiligheid in Twente. Voor een aantal van deze taken bestaat een andere financieringssystematiek. Het gaat hierbij om taken als; het adviseren bij (grootschalige) evenementen, grensoverschrijdende samenwerking, Regionale toezichtsruimte en de coördinatie vluchtelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De begroting 2024 heeft een omvang van 68,8 mln euro. Het gemeentelijk aandeel daarvan is geraamd op 49,3 mln euro. De gemeentelijke bijdrage is ten opzichte van de begroting 2023 toegenomen met 4,8 mln euro (6,9 %). Hiervoor is 3,1 mln euro (1,8 %) vanwege loon- en prijscompensatie, berekend volgens de vastgestelde financiële uitgangspunten. 625.155 euro is bestemd voor prijscompensatie. Het resterende deel 1,02 mln euro bedrag wordt aangewend voor een correctie op de kapitaallasten (vervangingsinvesteringen).
De gemeentelijke bijdrage voor Almelo stijgt van 5,8 mln euro in 2023 naar een bedrag van 6,2 mln euro in 2024. - Gemeenschappelijke regelingen Port of Twente Havenbedrijf
Port of Twente Havenbedrijf
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-51
-57
V
Eigen vermogen
51
108
Vreemd vermogen
-
101
Solvabiliteit (EV/TV)
100,0%
51,7%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De binnenhavens aan de Twentekanalen van de gemeenten Hengelo, Almelo. Enschede, Hof van Twente en Lochem vormen samen Port of Twente Havenbedrijf. Deze samenwerking is gebaseerd op de door de vijf gemeenten ondertekende overeenkomst dat beschouwd kan worden als een Wgr construct zonder rechtspersoonlijkheid (Wgr light). Het doel van de samenwerking is gebaseerd op het genereren van:
- meer (water) gebonden en verbonden bedrijven
- meer vervoer over water
- bijdragen in de circulaire economie en energietransitie,
en daarmee het bewerkstelligen van economische verbreding van de havengebieden en economische structuurversterking van de Regio Twente/Achterhoek.Welke risico's loopt de gemeente?
Conform het bedrijfsplan kan er 575 uren aan ambtelijke inzet van Almelo worden gevraagd. Daarvan zijn er circa 250 opgenomen in de werkplannen. Dekking van de overige uren ontbreekt. Dit kan mogelijke problemen opleveren bij de uitvoering van het bedrijfsplan. Op dit moment is dit nog niet aan de orde, maar kan niet uitgesloten worden. Er wordt voorgesteld hiervoor wel een budget van 25.000 euro op te nemen in de begroting.
Vennootschappen en coöperaties
- Vennootschappen en coöperaties Cogas NV
Cogas NV
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-5.492
-2.159
V
Eigen vermogen
144.771
141.841
Vreemd vermogen
116.694
110.955
Solvabiliteit (EV/TV)
55,4%
56,1%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Cogas zal zich in 2024, net als in 2023, onverkort inzetten op het versnellen van de energietransitie. Daarbij richt Cogas zich op het actief samenwerken met haar stakeholders, waaronder gemeentelijke aandeelhouders. Het realiseren
van het versnellen van de energietransitie is complex en vergt doorlooptijd. Dit mede gezien de (nog) vele
ontwikkelingen, onduidelijkheden en onzekerheden op het gebied van onder andere maatschappelijk draagvlak,
betaalbaarheid, milieu-effecten, wetgeving, subsidies, financiering en techniek. Daarnaast zijn er veel betrokken
partijen met veel onderlinge afhankelijkheden. Dit vraagt veel afstemming. Mede op basis van de Regionale Energie-
strategieën ondersteunt Cogas haar stakeholders bij het ontwikkelen van (warmte)transitievisies en wijkuitvoerings-plannen. Belangrijke initiatieven zijn het ontwikkelen van het Regionaal Warmtenet Twente ineen samenwerking (consortium) tussen Twence, Cogas en Ennatuurijk en het ontwikkelen van biogas- en/of groengasnetten en verdere kennisopbouw van waterstof met partners in de regio.Welke risico's loopt de gemeente?
Volgens de directie is de verwachting dat Cogas de komende jaren wordt geconfronteerd met tegenvallende bedrijfsresultaten, welke gevolgen kunnen hebben voor de lange termijn dividendafspraken. Er is sprake van een neerwaartse liquiditeitsprognose. Men vraagt zich af of een vast bedrag aan dividenduitkering nog passend is in de huidige tijd, een dividenduitkering die is gebaseerd op een percentage van de winst is de redelijker aldus de directie.
- Vennootschappen en coöperaties BNG Bank N.V.
BNG Bank N.V.
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-236
-300
V
Eigen vermogen
5.000
4.600
Vreemd vermogen
144.100
112.100
Solvabiliteit (EV/TV)
3,4%
3,9%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
De BNG bank is, naast dat ze onze huisbankier is, een solide belegging. BNG behoort tot de gezondste banken van West-Europa. Er is slechts een gering financieel risico, dat alleen optreedt als de bank omvalt. In dat geval moeten we de boekwaarde van de aandelen t.b.v. 436.312 euro afboeken. Die kans is nihil. De marktwaarde van de aandelen is een veelvoud daarvan.
- Vennootschappen en coöperaties NV Industriegebouw Maatschappij (IGM)
NV Industriegebouw Maatschappij (IGM)
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-28
-42
V
Eigen vermogen
1.474
1.516
Vreemd vermogen
7.092
3.128
Solvabiliteit (EV/TV)
17,2%
32,6%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
De ingezette afbouw van de IGM is zichtbaar in de financiële positie van de IGM. De som van de materiële- en financiële vaste activa is gedaald naar 3,1 miljoen euro per 31 december 2022. Tegelijkertijd is ook de financiering verbeterd door een afname van de schulden. De leningenportefeuille zal naar verwachting vanaf najaar 2023 worden verkocht of worden afgestoten. In augustus 2023 is het laatste onroerend goed van IGM verkocht en heeft het geen panden meer in portefeuille.
Welke risico's loopt de gemeente?
De gemeente Almelo is enig aandeelhouder en financier van de IGM, waardoor de gemeente risico loopt wanneer klanten van de IGM niet aan hun betalingsverplichtingen kunnen voldoen.
- Vennootschappen en coöperaties Sportbedrijf Almelo BV
Sportbedrijf Almelo BV
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-189
425
N
Eigen vermogen
1.319
894
Vreemd vermogen
1.392
1.309
Solvabiliteit (EV/TV)
48,7%
40,6%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Ook in 2024 vormen de hoge energieprijzen van kWh- en de gasprijs een groot bedrijfsrisico. Per 1 januari 2023 zijn zowel gas als elektra op basis van een variabel contract. Daarnaast blijft ook de personele bezetting een probleem waardoor de inzet van (duurder) personeel niet-in-loondienst zal toenemen.
Van het totale gasverbruik van Sportbedrijf Almelo B.V. komt 80 % op het conto van het zwembad. Het buitenbad is niet meer geopend en wordt gesloopt De bijbehorende sporthal zal medio 2023 gesloopt worden. Het huidige binnenzwembad blijft geopend tot het nieuwe bad begin 2025 gereed is. De sluiting van het buitenbad levert in het totale energieverbruik een besparing op van 50.000 euro. De omstandigheden voor 2024 zien er, uitgezonderd de besparing van 50.000 euro door sluiting van het buitenbad, niet rooskleurig uit. De meerkosten als gevolg van de hoge energie lasten bedragen in 2024 naar verwachting 761.000 euro. (op basis van variabel tarief per 12-10-2022)Welke risico's loopt de gemeente?
De gemeente heeft een dubbelrol richting het sportbedrijf. Dit kan de relatie tussen eigenaar en opdrachtgever/subsidieverstrekker op gespannen voet zetten. Door een zuivere rollenscheiding op zowel bestuurs- als ambtelijk niveau wordt rolvermenging zoveel mogelijk voorkomen. De jaarlijkse bijdrage aan het Sportbedrijf bedraagt circa 3,4 miljoen euro. Het risico voor de gemeente als aandeelhouder is relatief gering en beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 18.000 euro). De meerkosten voor energie drukken ook in 2024 zwaar op de vermogens positie. Voor 2024 is er nauwelijks nog enige financiële ruimte om mogelijke tegenvallers op te vangen.
- Vennootschappen en coöperaties Twence Holding BV
Twence Holding BV
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-12.263
-32.500
V
Eigen vermogen
149.786
176.054
Vreemd vermogen
123.067
110.693
Solvabiliteit (EV/TV)
54,9%
61,4%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Almelo is aandeelhouder van Twence Holding BV. De Almelose gemeenteraad heeft in 2015 bij motie besloten niet langer eigenaar te willen zijn van dit bedrijf. Sindsdien werken opeenvolgende colleges aan de verkoop van de aandelen Twence. Complex, want de aandelen mogen alleen verkocht worden aan mede-aandeelhouders. In het verleden wilden zij de Almelose aandelen echter niet voor een marktconforme prijs overnemen.
Op dit moment wordt opnieuw een verkooppoging ondernomen waarmee wordt nagestreefd de aandelen van Almelo (en Oldenzaal en Twenterand) te verkopen.AVR is op 21 oktober 2021 een bodemprocedure gestart tegen Twence, haar dochterondernemingen en alle aandeelhoudende gemeenten omdat dit bedrijf als concurrent het niet eens is dat de aandeelhoudende gemeenten een afvallever- en verwerkingscontract hebben met Twence zónder dat deze opdracht openbaar is aanbesteed. AVR betwist de gebruikte uitzonderingsgronden om deze opdracht direct “in te besteden”. Deze rechtszaak loopt nog op het moment van schrijven van de Begroting 2024, uitspraak wordt in het voorjaar van 2024 verwacht.
Welke risico's loopt de gemeente?
Na een externe bemiddeling eind 2021 is in het voorjaar van 2022 door alle aandeelhoudende gemeenten besloten tot het ondernemen van een nieuwe verkooppoging waarmee wordt beoogd de aandelen van de gemeenten Almelo, Oldenzaal en Twenterand te verkopen. Dit proces is bij het schrijven van de Begroting 2024 nog in volle gang. Een voorspelling c.q. verwachting geven over de uitkomst van deze verkooppoging is niet mogelijk. Almelo blijft zich, net als in voorgaande jaren, onverkort inzetten om ons eigenaarschap van Twence Holding B.V. te beëindigen conform de wens van de gemeenteraad uit 2015.
- Vennootschappen en coöperaties Twente Milieu NV
Twente Milieu NV
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-1.257
-1.369
V
Eigen vermogen
12.576
12.232
Vreemd vermogen
18.651
20.450
Solvabiliteit (EV/TV)
40,3%
37,4%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen actuele ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Het risico voor de gemeente als aandeelhouder is relatief gering en beperkt zich tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag 127.000 euro). Het risico van Twente Milieu lijkt stabiel. Twente Milieu heeft zich in de afgelopen jaren financieel goed ontwikkeld.
Overige vennootschappen
- Overige vennootschappen CSV Amsterdam BV
CSV Amsterdam BV
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-43
-102
V
Eigen vermogen
312
210
Vreemd vermogen
22
13
Solvabiliteit (EV/TV)
93,4%
94,2%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Er zijn geen relevante ontwikkelingen.
Welke risico's loopt de gemeente?
Nihil.
- Overige vennootschappen Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV
Financiële kengetallen
31-12-2021
31-12-2022
V/N
Financieel resultaat
-34
-52
V
Eigen vermogen
1.535
1.480
Vreemd vermogen
7
10
Solvabiliteit (EV/TV)
99,5%
99,3%
Bedragen x 1.000 euro
Ontwikkelingen
Men is nog steeds voornemens om de vennootschap op te heffen en de resterende liquide middelen uit te keren aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang, wanneer dit nu definitief plaats gaat vinden in is nog niet bekend.
Welke risico's loopt de gemeente?
Nihil.