Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

5.3.4 Taakveld verkeer en vervoer (grijs)

De ambities vanuit de stedelijke ontwikkeling en leefbaarheid in de wijken betekenen een extra investering en capaciteitsvraag op dit taakveld. In 2023 zijn we gestart met de actualisatie van mobiliteitsvisie en werken we dit uit tot een concreet uitvoeringsprogramma, ter voorbereiding op de begroting 2025.

Verharding

Areaal

Het areaal verharding is ongeveer 4,7 miljoen m 2 groot. De helft (50%) van het areaal bestaat uit elementenverharding en iets meer dan 49% bestaat uit asfaltverharding. Betonverharding betreft circa 1% van het totale areaal.

Beleidskaders

Voor het technisch onderhoud (heel en veilig) is geen beleidskader vastgesteld, wel hanteren we vanaf 2023 een werkwijze voor wegen waarin we ons blijven verbeteren en aanpassen aan actualiteit (onderhoudswijzen, kosten per eenheid, standaardisering en dergelijke). Het wettelijk minimum is leidend, op basis van de landelijke systematiek van het CROW. De aanpak van de gemeente is gericht op: minimale inzet en kosten, om veiligheid en functionaliteit te borgen, kapitaalvernietiging te voorkomen en hergebruik te optimaliseren, kortom kwaliteitsniveau Basis. Deze aanpak is vastgelegd in het beheerplan dat eind 2019 is opgesteld.

Kwaliteit

De kwaliteit van de wegen wordt iedere 2 jaar gemeten. Eind 2022 zijn de laatste inspecties uitgevoerd en de resultaten vormen de basis voor actuele planningen. Op deze manier pakken we de projecten integraal aan. Het kwaliteitsniveau Basis blijft het uitgangspunt, waarbij door de extra inzet op groot onderhoud en vervanging de kwaliteit naar verwachting verder toeneemt.

Speerpunten

We lopen de achterstand in groot onderhoud en vervanging verder in. Extra inzet met een planmatige en integrale aanpak werpt zijn vruchten af. We hebben nog een hele opgave - en het is een forse klus om tegelijkertijd Almelo bereikbaar te houden - maar we blijven trots op de resultaten.

Afgelopen jaar hebben we veel energie gestoken in een verbeterde strategie rondom onderhoud van het areaal. Hiermee kunnen we het beter in stand houden, waarbij kostenbeheersing een uitdaging blijft met de bestaande budgetten. We zien dat de opgave steeds complexer wordt o.a. op het gebied van integrale opgaven, duurzaamheid en participatie. Dit vraagt ten dele ook soms andere prestaties van onze objecten. We bereiken doelstellingen op het gebied van duurzaamheid, participatie of integraliteit, wat soms nadelig uitpakt qua kosten.

We zetten daarnaast de gestructureerde, wijkgerichte, aanpak van het klein onderhoud aan de verhardingen voort. Kleine onderhoudsopgaven worden wijk voor wijk verholpen. Klein onderhoud, dat zich richt op het wegwerken van plaatselijke schades, levert directe verbetering van de kwaliteit op en kan groot onderhoud uitstellen. Tegelijk worden planmatige werkzaamheden als aanpak boomwortelschade en bermonderhoud meegenomen.

We blijven het onderhoud, zowel klein als groot onderhoud, waar mogelijk combineren met een integrale opgave. Duurzaamheid, leefbaarheid en klimaat krijgen in de vorm van meer groen en blauw een meer prominente plek. Al zijn deze opgaven op het gebied van klimaat en duurzaamheid vaak groter dan de bestaande kaders van Almelo. Een gedegen, structurele aanpak en samenwerking met alle betrokkenen vraagt dan ook de volle aandacht. Recent zijn onder andere het project als de Van Rechteren Limpurgsingel, Nijreessingel en de volgende fase van de H. Roland Holstlaan uitgevoerd. In 2024 worden onder andere de Almeloseweg, maar ook meerdere minder omvangrijke projecten in de wijken, aangepakt voor onderhoud. Keuzes in de stedelijke ontwikkeling zijn van invloed op de uitvoeringsplanning, die hierdoor steeds dynamischer wordt. De verkeersveiligheid blijft een belangrijk en structureel aandachtspunt bij deze opgaven. Vooral bij wegen die het einde van hun levensduur hebben bereikt zijn kansen voor een integrale kwaliteitsverbetering.

Financiële consequenties in de begroting

Verharding

2024

2025

2026

2027

Vervangingsinvestering

3.387

3.387

3.387

3.387

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

-

147

294

440

Groot onderhoud

2.372

2.372

2.372

2.372

Klein onderhoud

905

905

905

905

Schoonhouden

623

623

623

623

Bedragen x 1.000 euro

Civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies

Areaal

Er zijn 452 civieltechnische kunstwerken (bruggen tunnels, oeverconstructies en kademuren). Het gehele areaal kunstwerken en waterbouwkundige constructies is in 2020 onderworpen aan een inspectie en inventarisatie conform de daarvoor geldende richtlijn (NEN2767).

Beleidskaders

Er is geen apart beleidskader voor het technisch beheer van civieltechnische kunstwerken. Veel van de kunstwerken maken deel uit van het wegennet, waardoor ook hier de wettelijke zorgplicht geldt. Om vast te stellen welk onderhoud minimaal nodig is, maakt Almelo gebruik van de landelijk gehanteerde normen voor conditiemetingen (NEN 2767-4 5). Voor de invulling van het beheer zijn beheerplannen opgesteld. Het huidige Meerjaren Onderhouds- en Investeringsplan loopt tot 2025 en geeft een doorkijk tot 2040. We stemmen af met de stedelijke ontwikkelingsplannen.

Kwaliteit

Vanaf 2015 wordt gewerkt aan de verbetering van het planmatig beheer van civieltechnische kunstwerken en waterbouwkundige constructies. Hierbij wordt een risicogestuurde aanpak gehanteerd, die in eerste instantie is gericht op de grote kunstwerken met bijbehorende grote risico’s. Mede door die aanpak verkeren de kunstwerken in goede of uitstekende staat.

Speerpunten

We blijven inzetten op het planmatig onderhoud en beheersing van de objecten.

Voor 2024 staat de brug Schokland als omvangrijk object op de planning. Daarnaast richten we ons op het in stand houden of vervangen van meerdere minder omvangrijke objecten, zodat zij de verwachte prestaties kunne blijven leveren.  
Voor kunstwerken werken we met een cyclus van vijfjaarlijks inspecties, in 2025 is de eerstvolgende inspectie. De actuele inzichten bieden geen aanleiding om te veronderstellen dat de laatste inspecties een onvolledig beeld geven. Zorgpunt is wel de prijsstijgingen.

Financiële consequenties in de begroting

Civieltechnische kunstwerken

2024

2025

2026

2027

Vervangingsinvestering

1.236

1.236

1.236

1.236

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

-

43

86

130

Onderhoud

728

728

728

728

Bedragen x 1.000 euro

Openbare verlichting

Areaal

De belangrijkste onderdelen van de openbare verlichting zijn de lichtmast, armatuur en de lamp. De gemeente Almelo kent in totaal 15.754 masten, 16.753 armaturen en 17.278 lampen.

Beleidskaders

Kwaliteit

De grootschalige overgang naar LED verlichting geeft de kwaliteit van het areaal een flinke impuls. We hebben nog een achterstand in de vervanging van de masten, die lopen we de komende jaren langzaam maar gestaag in.

Speerpunten
We zetten het ingezette beleid tot versnelde overgang op LED verlichting voort. Ruim 11.000 verouderde armaturen zijn al/worden in de periode 2020-2024 vervangen voor nieuwe duurzame LED armaturen. Daarnaast wordt ingezet op een planmatige aanpak van het onderhoud en de vervanging van lichtmasten.

Financiële consequenties in de begroting

Openbare verlichting

2024

2025

2026

2027

Vervangingsinvestering

288

288

288

288

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

12

25

37

Onderhoud

189

189

189

189

Bedragen x 1.000 euro

Verkeersregelinstallaties (VRI)

Areaal

De gemeente Almelo heeft op dit moment 46 VRI’s. Daarnaast bezit de gemeente Almelo een dynamisch busstation, acht Dynamische Route Informatie Panelen (DRIP’s) en twee parkeerverwijssystemen (binnenstad en stadion).

Beleidskader

Kwaliteit

Ook in de komende jaren vervangen we een aantal van de verouderde VRI’s en daarmee verbeteren we deze ook . Logischerwijs proberen we om vervanging zoveel mogelijk gelijk op te laten gaan met groot onderhoud wegen, zodat we de middelen zo efficiënt mogelijk inzetten.

Speerpunten

We werken samen met het bedrijfsleven, met als doel het gehele pakket VRI’s, onderhoud en vervanging, als één dienst uit te besteden. Dit noemen we DAES. Aanvankelijk heeft dit extra tijd heeft gekost., maar die lopen we nu in. In 2024 willen de laatste grote inhaalslag plegen. In totaal staan er maar liefst 9 VRI’s gepland om te vervangen, 7 solitair en 2 in combinatie met een ander project. Het betreffen de volgende kruispunten:

  1. K3001 Eilandbrug, Aalderinkssingel – Turfkade
  2. K3004 Wierdensestraat – Rohofstraat (combi met F35 aanleg)
  3. K3005 E. ten Catelaan – W. de Clercqstraat
  4. K3009 Violierstraat – Rietstraat
  5. K3011 Violierstraat – Bornsestraat
  6. K3018 Burg. Raveslootsingel – Nieuwstraat – Zuiderstraat
  7. K3039 Stins – Waltastate
  8. K3049 H. Roland Holstlaan – Kleine Bunder – Twentelaan (combi met project H. Roland Holstlaan)
  9. K3054 Stationstraat – Wierdensestraat – Burg. Raveslootsingel

Fase 1 van TINA-5 is uitgevoerd. TINA-5 is het platform waarin alle VRI’s met elkaar informatie uitwisselen wat de doorstroming en afwikkeling van het verkeer verbetert. Het is ons gelukt om al 26 VRI’s hierop aan te passen. Eind 2023/2024 zullen de resterende VRI’s (ca. 16 stuks, 4 worden er geen i-VRI) nog worden voorzien van TINA-5. Het project TINA-5 wordt gesubsidieerd door zowel het Rijk als de provincie. Hierdoor hebben we de forse stijging van de kosten gelukkig grotendeels kunnen opvangen. De aanvankelijke achterstand lopen we langzaam maar gestaag weer in. In 2024/2025 voeren we een laatste inhaalslag uit. Dan is naar verwachting eind 2025 het areaal aan VRI’s in Almelo weer op orde. We verwerken de financiële gevolgen (afschaling investering) in de In de nieuwe NKG.

Financiële consequenties in de begroting

Verkeersregelinstallaties

2024

2025

2026

2027

Vervangingsinvestering

756

756

756

756

Exploitatiebegroting

Kapitaallasten

-

50

108

166

Onderhoud

322

322

322

322

Bedragen x 1.000 euro

Deze pagina is gebouwd op 01/10/2024 09:11:12 met de export van 01/10/2024 09:04:21