Financieel terugkijken
Lasten per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | |
0 Bestuur en ondersteuning | |||
0.1 Bestuur | 7.035 | 3.983 | 3.947 |
0.2 Burgerzaken | 2.361 | 2.163 | 3.297 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 5.250 | 6.147 | 5.348 |
0.4 Overhead | 34.370 | 39.475 | 40.424 |
0.5 Treasury | 55 | -410 | -1.089 |
0.61 OZB woningen | 817 | 808 | 864 |
0.62 OZB niet-woningen | 54 | 92 | 110 |
0.63 Parkeerbelasting | 188 | 26 | 14 |
0.64 Belastingen overig | 330 | 199 | 178 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 10 | - | - |
0.8 Overige baten en lasten | 163 | 3.153 | 7.334 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 48 | 100 | 75 |
Totaal lasten | 50.683 | 55.737 | 60.501 |
Bedragen x 1.000 euro
Baten per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | |
0 Bestuur en ondersteuning | |||
0.1 Bestuur | -70 | - | - |
0.2 Burgerzaken | -1.187 | -740 | -1.542 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -7.792 | -8.559 | -5.250 |
0.4 Overhead | -5.890 | -4.883 | -4.830 |
0.5 Treasury | -2.550 | -5.171 | -2.826 |
0.61 OZB woningen | -10.577 | -10.874 | -11.181 |
0.62 OZB niet-woningen | -14.423 | -14.382 | -14.740 |
0.63 Parkeerbelasting | -1.847 | -1.711 | -1.639 |
0.64 Belastingen overig | -181 | -220 | -255 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -209.587 | -203.273 | -217.700 |
0.8 Overige baten en lasten | -288 | -276 | -264 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | - | - | - |
Totaal baten | -254.391 | -250.089 | -260.228 |
Bedragen x 1.000 euro
Saldo per taakveld | Werkelijk | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | |
0 Bestuur en ondersteuning | |||
0.1 Bestuur | 6.964 | 3.983 | 3.946 |
0.2 Burgerzaken | 1.175 | 1.423 | 1.755 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | -2.541 | -2.413 | 98 |
0.4 Overhead | 28.480 | 34.592 | 35.594 |
0.5 Treasury | -2.495 | -5.581 | -3.916 |
0.61 OZB woningen | -9.760 | -10.065 | -10.318 |
0.62 OZB niet-woningen | -14.368 | -14.291 | -14.630 |
0.63 Parkeerbelasting | -1.659 | -1.685 | -1.624 |
0.64 Belastingen overig | 149 | -21 | -77 |
0.7 Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | -209.577 | -203.273 | -217.700 |
0.8 Overige baten en lasten | -124 | 2.877 | 7.070 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 48 | 100 | 75 |
Totaal saldo | -203.709 | -194.352 | -199.727 |
Bedragen x 1.000 euro
Reserves | Werkelijk | Begroting | Begroting | |
---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | ||
Storting reserves | 21.968 | 10.116 | 5.103 | |
Onttrekking reserves | -14.164 | -10.207 | -1.018 | |
Saldo reserves | 7.804 | -90 | 4.085 | |
Bedragen x 1.000 euro |
Verschillen
0.2 Burgerzaken
De verwachte opbrengsten leges burgerzaken en de verwachte Rijksafdrachten zijn geactualiseerd. Als gevolg van een hoger aantal reisdocumenten en rijbewijzen dat de komende jaren zal gaan verlopen, is er sprake van een stijging van de legesopbrengsten. Dit wordt met name veroorzaakt doordat de eerste termijn van de paspoorten met een geldigheidsduur van tien jaar afloopt in 2024. Daarnaast zien wij een trend dat meer reisdocumenten eerder worden verlengd. Vanwege de stijging van de aantallen uit te geven documenten zien we aan de lastenkant eveneens een stijging.
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden
Vanaf 2023 houden wij rekening met een stijging van de kosten voor verzekeringspremies met 100.000 euro. Het overige verschil aan de lastenkant wordt voornamelijk veroorzaakt door kapitaallasten. De incidentele stijging van de baten in 2023 wordt veroorzaakt door verkopen aan de Slachthuiskade, Bleskolksingel en nabij Grotestraat.
0.4 Overhead
De hogere lasten in 2023 op dit taakveld worden met name verklaard door de bijstelling van de salarissen en sociale lasten op basis van de verwachte premieontwikkeling en de Cao voor gemeenteambtenaren. Verder zijn de kapitaallasten van bestaande investeringen en de stelposten voor kapitaallasten meerjarig doorgerekend.
Voor de implementatie van het nieuwe financiële systeem is in 2024 incidenteel een bedrag van 500.000 opgenomen. Dit bedrag bestaat uit externe implementatiekosten en extra personele inzet. Verder zijn er binnen dit taakveld, in het kader van offensief begroten, budgetten naar beneden bijgesteld.
0.5 Treasury
De leningenportefeuille van opgenomen en uitgezette gelden is voor deze begroting geactualiseerd. De gemeentelijke liquiditeitspositie is in de afgelopen periode verbeterd, voornamelijk als gevolg van de verkoopresultaten van de grondexploitaties en de incidentele dividendopbrengsten. Dit maakt dat diverse leningen die in de afgelopen tijd zijn afgelost, niet opnieuw gefinancierd hoefden te worden.
0.61 OZB woningen en 0.62 OZB niet woningen
De OZB-opbrengsten worden jaarlijks aangepast aan de areaaluitbreiding en inflatie, waarbij rekening wordt gehouden met de waardestijging of -daling van het onroerend goed.
0.63 Parkeerbelasting
De geraamde bijdrage in de beheerskosten stond nog onterecht in de begroting. Alle beheerskosten worden via de VVE verrekend. Deze bijdrage is daarom in de begroting 2024 niet meer geraamd.
0.64 Belastingen overig
De opbrengsten uit precariobelasting en toeristenbelasting zijn verhoogd. Dit leidt in 2024 tot een meeropbrengst van respectievelijk met 25.000 euro en 9.000 euro verhoogd, conform de besluitvorming bij de perspectiefnota 2021.
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds
De algemene uitkering en de overige uitkeringen uit het gemeentefonds zijn verwerkt conform de meicirculaire 2023 (RAAD-7764 ).
0.8 Overige baten en lasten
Op dit taakveld zijn de reserveringen voor loon- en prijscompensatie, de mutaties op de behoedzaamheidsstelpost en de reserveringen uit de meicirculaire 2023 gemeentefonds verwerkt. In de begroting 2024 is op basis van de historische onderuitputting op kapitaallasten een stelpost onderuitputting kapitaallasten opgenomen.
Reserves
Zie 6.2.4 Overzicht reserves en voorzieningen