Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

Ontwikkeling risicoprofiel
Met de invoering van de kadernota integraal risicomanagement en weerstandsvermogen 2020-2024 is de systematiek om risico's in beeld te brengen doorontwikkeld. Door een integrale samenwerking met alle betrokkenen worden de risico’s organisatiebreed in beeld gebracht. Risicomanagement is een dynamisch proces, waarbij de inzichten van risico's kunnen veranderen. De risicoanalyse kan daarom continu aangepast worden en geeft daarmee altijd een actueel beeld van de risico's. Voor deze programmabegroting hebben wij opnieuw beoordeeld of de risicoanalyse nog steeds actueel is.

In onderstaande tabel is de top 15 van risico's met financiële effecten weergegeven. Onder de tabel lichten we eventuele wijzigingen toe. De genoemde bedragen betreffen de mogelijke impact voor één jaar of indien van toepassing, de projectduur.

Top 15 financiële risico’s:

Nr

Onderwerp

Risico-omschrijving

Kans

Financieel gevolg

Invloed

01

Informatie beveiliging

Geen continuïteit dienstverlening door het voordoen van een beveiligingsincident

20%

max 5,0 miljoen euro

16,33%

02

Zorg

Grotere autonome stijging kosten zorgverlening dan verwacht

70%

max 1,0 miljoen euro

11,50%

03

Projecten- en programma’s

Bijstelling prognoses, veranderen plannen of het schrappen van projecten

30%

max 1,5 miljoen euro

7,46%

04

Fysiek

Subsidies worden niet volledig verleend of er wordt niet voldaan aan de subsidievoorwaarden

30%

max 1,5 miljoen euro

7,44%

05

Veiligheid

Ondermijning neemt toe

70%

max 0,5 miljoen euro

5,77%

06

Grondexploitaties

Claims van ontwikkelaars door het niet nakomen van contractuele verplichtingen

10%

max 3,0 miljoen euro

4,99%

07

Duurzaamheid

Doelen klimaatakkoord worden niet gehaald

30%

max 0,75 miljoen euro

3,72%

08

Zorg

Zorg wordt niet effectief en efficiënt uitgevoerd, samenwerking partners is niet optimaal

30%

max 0,75 miljoen euro

3,71%

09

Fysiek

Natuur- en klimaatontwikkelingen

30%

max 0,55 miljoen euro

2,76%

10

Zorg

Niet ontvangen van proceskosten na terugvordering zorggeld

30%

max 0,5 miljoen euro

2,48%

11

Bedrijfsvoering

Hoog verloop personeel en niet kunnen invullen van cruciale functies

50%

max 0,3 miljoen euro

2,46%

12

Veiligheid

Onevenredig sterke toename aantal kwetsbare personen

50%

max 0,3 miljoen euro

2,46%

13

Veiligheid

Maatschappelijke onrust, radicalisering en polarisatie op grote schaal

70%

max 0,2 miljoen euro

2,31%

14

Bedrijfsvoering

Ongeoorloofde toegang tot (persoons)gegevens

30%

max 0,4 miljoen

1,97%

15

Fysiek

Niet voldoen aan de flora, fauna of archeologische wetgeving

10%

max 1,0 miljoen euro

1,63%

Toelichting belangrijkste wijzigingen top 15
Ten opzichte van de top 15 financiële risico’s in de jaarverantwoording 2022 heeft de herbeoordeling niet geleid tot aanpassingen.

Maatschappelijke- en economische ontwikkelingen
Bij het beoordelen van risico's wordt er gekeken naar risico's met een impact voor één jaar of, indien van toepassing, de projectduur. We worden echter in ons land momenteel geconfronteerd met verschillende crises en problemen. Het gaat bijvoorbeeld om het stikstof-, energie- en klimaatprobleem, maar ook de Oekraïnecrisis, woningcrisis, toeslagencrisis en asielcrisis. Verder kampen we bijvoorbeeld met toenemende inflatie, stijgende rentes, tekorten aan personeel en toenemende energieprijzen en is er sprake van verstoring van productie en tekorten aan grondstoffen. Diverse problemen en crises zijn ook niet meer opzichzelfstaand, maar krijgen met elkaar te maken als oorzaak en/of gevolg. Ze zijn verknoopt en versterken elkaar. De woningbouw, stikstofproblematiek en de asielopvang zijn hiervan voorbeelden. Door de stikstofcrisis kunnen er minder woningen worden gebouwd, waardoor er niet genoeg huizen zijn om statushouders op te vangen en het asielsysteem vastloopt. We zijn ons er van bewust dat al deze crises en problemen ook hun weerslag of impact kunnen hebben op onze gemeente. De ontwikkelingen worden gevolgd om te bepalen of en hoe dit de gemeente kan raken. Dit kan daarom in de toekomst ook gevolgen hebben die leiden tot nieuwe risico’s of aanpassing van bestaande risico’s.

Projecten stedelijke ontwikkeling
De gemeente staat aan het begin van de start van een meerjarig proces van gebieds- en wijkontwikkelingen. Het gaat om diverse gebieden, zoals de binnenstad, spoorzone en Businesspark XL 2e fase. Op het moment dat projecten binnen deze gebieden echt van start gaan, kunnen nieuwe risico’s in beeld komen en kan dit impact hebben op de top 15 van de huidige risico’s.

Totaalbeeld
We zien voorlopig een stabiel risicoprofiel. De actualisatie van het profiel leidt in deze programmabegroting niet tot een aanpassing van het benodigde weerstandsvermogen.

Deze pagina is gebouwd op 01/10/2024 09:11:12 met de export van 01/10/2024 09:04:21