Paragrafen

Dienstverlening

  • Uitvoeren van de nieuwe Omgevingswet en toepassen van de WKB (Wet kwaliteitsborging) die op 1 januari 2024 ingaan. De omgevingswet moet onder andere de klantgerichtheid verhogen en de afhandeling van vergunningaanvragen vereenvoudigen en verkorten. Bij de WKB wordt het beoordelen van de constructieve kwaliteit van bouwwerken niet meer door de gemeente uitgevoerd maar door in de markt aanwezige kwaliteitborgers (dit is te vergelijken met de APK plicht voor voertuigen, die ook door de markt wordt uitgevoerd). Voorlopig is het de bedoeling hiermee met relatief eenvoudige bouwwerken (gevolgklasse 1) te starten en dit in de jaren daarna uit te breiden naar meer complexe bouwwerken (gevolgklasse 2 en 3). Het verrichten van de bouwtechnische toets voor verbouw door de private markt is overigens op 11 september 2023 opnieuw uitgesteld met als nieuwe invoeringsdatum 1 juli 2024
  • Opleveren van een nieuwe gemeentebrede strategische visie op dienstverlening en het ten uitvoer brengen hiervan.
  • Invoeren van de wet WMEBV (Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer). Deze wet gaat op 1 juli 2024 in. De wet regelt het recht van inwoners om op digitale wijze met de overheid te kunnen communiceren en welke spelregels (zoals bv notificaties en het ontvangen van een ontvangstbevestiging) die hierbij gelden.
  • Uitvoer van een meerjarig project gericht op begrijpelijke taal. Te beginnen bij onze brieven en andere communicatie met onze inwoners en bedrijven. Maar later ook uit te breiden naar andere documenten, zoals onze beleidsstukken en andere gemeentelijke stukken.
  • Nog beter digitaal toegankelijk maken van onze online diensten en teksten. Door digitale toegankelijkheid kunnen mensen met een beperking (kleurenblind, doof, minder leesvaardig, etc.) onze digitale diensten ook gebruiken. Dit gaat over globaal 4.5 miljoen Nederlanders.
  • Uitbreiden van onze klantfeedback naar nog meer producten en kanalen.
  • Verbeteren en verder digitalisering van de dienstverlening in het sociaal domein. Daarbij is het de bedoeling in het sociaal domein meer gebruik te gaan maken van de concernbrede toegepaste informatiesystemen zoals bv het gemeentebrede zaaksysteem voor documentenopslag en archivering. De dienstverlening binnen het sociaal domein zal hierdoor versnellen en voor onze inwoners verbeteren.
  • Opnieuw verder uitbreiden van onze digitale dienstverlening met gestandaardiseerde en meer elektronisch formulieren inclusief de mogelijkheid om digitaal te kunnen betalen. Door de inzet van deze formulieren kunnen nu veel binnenkomende ongestructureerde mails worden vervangen door gestructureerde formulieren.
  • Ontwikkelen en aanbieden van mogelijkheden om digitaal te kunnen participeren door inwoners, bedrijven en instellingen.
Deze pagina is gebouwd op 01/10/2024 09:11:12 met de export van 01/10/2024 09:04:21