Werkplekconcept 2.0/hybride werken
In 2023 is het nieuwe werkplekconcept doorgevoerd binnen gemeente Almelo. Het bedrijfsrestaurant is aangepast naar een multifunctionele ruimte waarin mensen elkaar de hele dag ontmoeten, samenwerken en verblijven. Hiervoor zijn verschillende type vergaderruimtes gecreëerd (scrum, projectruimte, vergaderruimte). De centrale ruimte is functioneel ingericht waardoor het informele karakter goed tot uiting komt, maar ook privacy gevoelige gesprekken kunnen worden gevoerd.
Gelijktijdig is het cateringsconcept hierop aangepast. Er is afscheid genomen van de cateraar (Visschedijk) en er is een overeenkomst aangegaan met de catering vanuit Ontplooj. Dit is zeer succesvol geïmplementeerd De medewerkers van Ontplooj geven een goede invulling aan hospitality, kwaliteit van dienstverlening en kwaliteit van de cateringsproducten. De waardering voor medewerkers Ontplooj is groot binnen de hele organisatie.
De werkomgeving (de Toren) is in mei/juni aangepast volgens het nieuwe vlekkenplan. De verhuizing is voorspoedig verlopen. De indeling is per eenheid doorgevoerd waardoor integraal samenwerken binnen eenheden nog meer wordt gestimuleerd. Integrale samenwerking met andere eenheden vindt plaats in multifunctionele ruimte op de derde etage.
Huisvesting Dagelijks beheer/nieuwe werf
In februari 2022 heeft de raad ingestemd met het voorbereidingskrediet voor nieuwbouw huisvesting Dagelijks beheer (nieuwe werf). Daarmee is dit strategisch huisvestingsspoor omgezet naar een regulier uitvoeringsproject. In Q2 van 2022 is gestart met milieuonderzoeken, asbestonderzoek, Flora en faunaonderzoeken en toetsing aan de stikstofrichtlijnen. Parallel hieraan is het concept programma van eisen opgesteld. Het programma van eisen is met de gebruikers afgestemd en er hebben referentiebezoeken plaats gevonden bij andere gemeenten in Overijssel. Dit heeft geleid tot een bijstelling van het programma van eisen. Dit is gevisualiseerd en met de betrokken werkgroepen besproken. Op basis het concept programma van eisen heeft in Q4 een financiële doorrekening plaats gevonden. Dit vereist geen bijsturing van het beschikbaar gestelde voorbereidingskrediet.
De impact van het programma van eisen is ook besproken met Twente Milieu. De huisvesting van Twente Milieu voldoet niet meer aan de huidige eisen ten aanzien van arbo en duurzaamheid. Daarmee liggen er mogelijkheden om de huisvesting te combineren met de bestaande nieuwbouw en het gehele terrein her in te richten. Hiermee kan een efficiencyslag worden doorgevoerd en een oplossing worden gevonden voor de mobiliteitsproblematiek bij het wegbrengen van afval.
Naar aanleiding van deze afstemming heeft Twente Milieu de nadrukkelijke wens uitgesproken om mee te liften met de nieuwbouw en is bereid om een langdurig huurcontract aan te gaan. In Q1/Q2 2023 zijn de wensen van Twente Milieu voor huisvesting en herinrichting van de milieustraat in relatie tot circulariteit in beeld gebracht alsook de financiële consequenties. Het programma van eisen voor zowel Dagelijks beheer als Twente Milieu is conceptueel klaar. Na de definitieve afronding van dit onderzoek wordt dit programma als mede de financiële afweging ter besluitvorming voorgelegd aan het college van B&W.
Na goedkeuring zal gestart worden met de aanbesteding voor realisatie van de nieuwe werf eind 2023/ begin 2024. De start van de bouw van de nieuwe werf zal dan waarschijnlijk najaar 2024 plaats vinden. Dat betekent dat oplevering in 2026 zal plaatsvinden.
Wijkaccommodaties
In 2022 is een onderzoek uitgevoerd naar de wijkaccommodaties. De wijkaccommodaties heeft binnen de wijken een belangrijke rol voor inwonersinitiatieven en voor ketenpartners die hun dienstverlening op deze wijze dichtbij de inwoners kunnen uitvoeren. In het onderzoek is gekeken hoe het beheer en de exploitatie van de wijkcentra wordt vormgegeven, welke activiteiten daar vanuit de wijkopgaven idealiter zouden moeten plaatsvinden, welke panden zowel in ons eigendom zijn als van een stichting en welke panden respectievelijk de functie van een wijkaccommodatie hebben c.q. een buurthuis . Daarnaast is ook gekeken naar de subsidiestromen die wij als gemeente al dan niet verstrekken aan de wijkcentra c.q. stichtingen. Tevens is vanuit wijkgericht werken per wijk in beeld gebracht wat de belangrijkste wijkopgaven zijn. Deze twee onderzoeken hangen nauw met elkaar samen omdat de wijkaccommodaties hier een centrale rol spelen om de verschillende initiatieven en maatschappelijke opgaven uit te werken c.q. te realiseren. De resultaten van beide onderzoeken zijn meegenomen in de coalitieonderhandelingen. Mede op basis van deze input heeft de coalitie een bestuurlijke opgave en richting geformuleerd. Deze richting is vertaald naar een conceptvisie voor wijkaccommodaties en buurthuizen waarbij tevens een eenduidig kader voor het beheer en de exploitatie alsook subsidies wordt opgesteld. De verwachting is dat de visie en het een eenduidig kader voor subsidies en beheer en exploitatie in Q3 2023 ter besluitvorming wordt voorgelegd.
Locaties Wijkteams
De huisvesting wijkteams is afhankelijk van de evaluatie rondom de wijkgerichte toegang. Er is een enquête uitgevoerd onder de betrokkenen die input geeft aan de eenheid Uitvoering Sociaal. De eenheid Uitvoering Sociaal rond naar verwachting Q3 2023 dit onderzoek af. Daarmee is tevens inzicht in het aantal wijkteams en het programma van eisen voor de huisvesting. Op basis daarvan kan vastgesteld worden in hoeverre de wijkteams die thans nog niet in een bestaande wijkaccommodatie zijn geïntegreerd, alsnog gecombineerd kunnen worden met bestaande wijkaccommodaties in de wijken.